In 2024 zijn er weer informatieve en actieve bijeenkomsten gehouden. De Algemene Ledenvergadering, de Bingo-middag, de Kerstviering en de bijeenkomst op een terras komen ieder jaar terug. Verder waren er de volgende activiteiten.
Op donderdagmiddag 15 februari vond er weer een bijeenkomst plaats in ntmoetingscentrum de Ligt met de leden van de vereniging Zichtbaar! Deze keer gaf een medewerkster van de WMO Veldhoven een presentatie over de WMO. Wat de WMO is en over welk soort hulp die WMO kan bieden. Er werd ook gesproken over de hulp die zij ons kunnen aanbieden voor mensen met een visuele beperking. Het was een zeer goede en leerzame presentatie.
Op donderdag 18 april 2024 maakte de vereniging Zichtbaar! uit Veldhoven een excursie naar het Muzieum in Nijmegen. In het Muzieum kan men ervaren hoe het is om blind of slechtziend te zijn.Na samenkomst bij Ontmoetingscentrum de Ligt vertrokken de leden samen met hun begeleiders in een touringcar naar Nijmegen. In de bus konden ze van een heerlijke lunch genieten. Bij aankomst bij het Muzieum werd men in groepjes gedeeld. Men kon deelnemen aan de “Expeditie in het donker” waar men begeleid werd door een blinde of slechtziende gids. Je stapt in de wereld van totale duisternis. Er was ook de mogelijkheid om in het Muzieum informatie te krijgen over blind- en slechtziendheid. Na afloop kon iedereen genieten van een bakje koffie met wat lekkers erbij. De excursie werd afgesloten met een heerlijk diner bij van der Valk hotel Nuland ’s-Hertogenbosch. We kijken terug op een leerzame en mooie excursie waarbij we een ervaring rijker werden. Deze excursie werd mogelijk gemaakt door diverse sponsoren zoals Eindhoven Airport, Rabobank, Gelderse blindenstichting, kringloop de Kempen, gemeente Veldhoven, Superkeukens en Jumbo. Hiervoor onze hartelijke dank.
Op 23 mei organiseerde vereniging Zichtbaar! uit Veldhoven de jaarlijkse bingo in ontmoetingscentrum De Ligt. Zowel de leden als de introducees konden gebruikmaken van speciale bingokaarten. De Jumbo, Brasserie Ludiek, Zoo Veldhoven, leveranciers van hulpmiddelen en diverse leden van de vereniging schonken zeer leuke prijzen voor de bingo. Hiervoor onze hartelijke dank! Men genoot van een zeer gezellige en leuke bingomiddag. Met de opbrengst van de bingo kan de vereniging weer leuke passende activiteiten organiseren voor hun leden.
Op 19 september werd er een presentatie gegeven in ontmoetingscentrum de Ligt door de firma Sensotec uit Leusden. Dit is een leverancier van hulpmiddelen voor mensen met een visuele beperking. Een medewerker gaf informatie over de dienstverlening die hun geven aan mensen met een visuele beperking. Er stonden een aantal hulpmiddelen uitgestald en er wat uitleg gegeven over de werking van deze hulpmiddelen. Er was ook de gelegenheid om een aantal hulpmiddelen uit te proberen. Het was een zeer informatieve en leerzame bijeenkomst.
Op 16 oktober brachten de leden en vrijwilligers van vereniging Zichtbaar een bezoek aan het Kempisch bakkerijmuseum in Luyksgestel. Bij binnenkomst werden we ontvangen met een heerlijk bakje koffie. Hierna gaf een vrijwilliger van het museum een presentatie over het bakken van brood, over het rijzen van het deeg, over toevoegingen en bijwerkingen. Ook zagen we allerlei machines en keukengerei die vroeger werden gebruikt om te bakken.Tevens werd een demonstratie van de houtoven uit 1850 gegeven. Welke handelingen er gedaan dienen te worden om de oven klaar te maken om te kunnen bakken. Nadat het deeg was gerezen ging ieder een eigen broodje kneden dat hierna in de oven werd geplaatst. Terwijl de broodjes werden gebakken kregen we een rondleiding in de Beltmolen én konden we een bezoekje brengen aan grootmoeders winkeltje waar allerlei ouderwets snoepgoed verkocht werd. En toen was het tijd om de eigen gemaakte broodjes op te eten. Genieten was dat! Al met al was het weer een hele leuke en gezellige excursie.
Op 5 november waren de leden van vereniging Zichtbaar en hun introducés door ASML uitgenodigd om de voetbalwedstrijd PSV-GIRONA bij te wonen in de ASML Community Lounge. We werden bij binnenkomst hartelijk ontvangen en mochten allemaal een voorspellingskaart invullen. Nadat iedereen had plaatsgenomen op de verwarmde stoelen, ging de wedstrijd van start. Er was veel publiek, muziek en gezelligheid. Tijdens de wedstrijd werden we verwend met hapjes en drankjes. Na 90 minuten speeltijd ging de overwinning naar PSV met 4-0 en wie had dat voorspeld? Ons lid Rein van Lisdonk! Hij ging daarom met de hoofdprijs naar huis. We willen ASML hartelijk bedanken voor deze geweldige avond. We zijn weer een ervaring rijker en hebben een topavond gehad!
Op 19 december vond de jaarlijkse Kerstviering plaats in ontmoetingscentrum de Ligt. In de gezellige ingerichte zaal bracht iedereen eerst een toost uit op het oude en tevens het nieuwe jaar met een glaasje glühwein. Nadat de vrijwilligers van de verenging beloond werden voor hun inzet en hulp in het afgelopen jaar, genoot iedereen van een heerlijke Kerstlunch. Na de lunch was er een heel gezellige middag onder het genot van een hapje en een drankje.























